Birgitte Therkildsen,Mundtlig prøve i dansk,Danskkonsulent,Prøver i dansk,Danskfaglige forløb,danskfaglige tilgange,skriftlig prøve,skriftlighed,dansk i udskolingen,genrearbejde
  • Forside
  • Kurser
  • Undervisningsforløb
  • Udgivelser
  • Aktiviteter
  • Aktuelt om danskfaget
  • Om Greb om Dansk
  •   Min Facebookside  Min Facebookside
  •   Min Blog  Min Blog
Kontakt
Birgitte Therkildsen,Mundtlig prøve i dansk,Danskkonsulent,Prøver i dansk,Danskfaglige forløb,danskfaglige tilgange,skriftlig prøve,skriftlighed,dansk i udskolingen,genrearbejde

Birgitte Therkildsen,Mundtlig prøve i dansk,Danskkonsulent,Prøver i dansk,Danskfaglige forløb,danskfaglige tilgange,skriftlig prøve,skriftlighed,dansk i udskolingen,genrearbejde

Kurser

Jeg tilbyder en række faste kurser i danskfagets forskellige områder – fortrinsvis til udskoling og mellemtrin. Men jeg vil også meget gerne tilrettelægge skræddersyede kurser og kursusforløb rettet mod en skole, et center, en konference, en kommune – eller en anden faglig sammenhæng.

Priser
Prisen for et kursus afhænger blandt andet af varighed og deltagerantallet. Kontakt mig på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller tlf. 21421922 for konkrete forslag og aftaler.

Nedenfor kan du læse udvalgte kursusbeskrivelser og således se nogle af mulighederne.

Prøver i dansk - overblik og opdatering

Sænk skuldrene, og bliv klar til prøverne i dansk




Saml jeres danskfagteam på skolen, og inviter evt. dansklærere fra naboskolerne.
Få i fællesskab et godt overblik over prøvernes krav, muligheder og udfordringer.

Vi ser på
  • de formelle krav
  • de skriftlige prøver - sammensætning, opgavetyper og vejledning af eleverne
  • læsning og retskrivning - forberedelse og overblik
  • de mundtlige prøver (prøveform B) - forløb, opgivelser, fordybelsesområder og prøveoplæg
  • elevernes arbejde og lærerens rolle

Kurset varer 3 timer, og retter sig mod dansklærere i 7.-10. klasse

Kontakt mig på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. for aftale om tidspunkt og pris.




SKRIVEKOMPETENCE MED DYNAMIK OG PROGRESSION

At skrive gode tekster kræver overblik og fokus

Overblik over skrivesituation og fokus på afsender, hensigt og modtager.

Sæt spot på tekstens hensigt og på den aktuelle kontekst, den indgår i. Fokuser på modtageren og inspirer og motiver skriveprocessen med forskellige strategier.
Kort sagt fokuser på dynamik og skrivelyst!

På dette kursus får du inspiration til at arbejde med elevernes skriveoverblik. Du får eksempler på konkrete skriveforløb, hvor der er fokus på dynamik, situation, hensigt, afsender og modtager – og hvor skriveprocessens faser inspireres med forskellige strategier. Vi sætter blandt andet fokus på den vigtige "gode ide" og på responsarbejde i forskellige sammenhænge.

Vi ser på prøven i skriftlig fremstilling – og de muligheder og udfordringer, de forskellige opgavetyper giver eleverne.

Kurset er målrettet dansklærere fra 5.-10. klasse – i alle skoleformer.

Kontakt mig for en konkret kursusbeskrivelse og pris.

Dejligt med glade kursister: 

Tusind tak for en dejlig og berigende kursusdag. Der var bred enighed om, at det var en utrolig udbytterig dag og den faglige snak gik allerede under frokosten i går."  Valhøj Skole

"Konkrete eksempler på, hvordan eleverne forbereder skriveprocessen/ gennemskuer opgaven inden skrivestart. Konkrete idéer til, hvordan man kan give respons på hinandens tekster. Brug af kilder i elevtekster." Balle Kursus og Læring

MULTIMODALE UDTRYKSFORMER

Multimodale udtryksformer - ind i danskfaget

Ved de mundtlige prøver i dansk er der der et øget fokus på de multimodale udtryksformer.

Kravene til opgivelserne er skærpet, så der skal opgives flere forskellige eksempler på genrer inden for hhv. æstetiske og multimodale tekster.

Hvordan kan det  gribes an, hvilkemuligheder har vi, og hvordan kan det berige vores danskundervisning?

På dette kursus arbejder vi med ideer og konkrete forløb med fokus på danskfaglige tilgange i relation til analyse, bearbejdning, fortolkning og perspektivering af forskellige multimodale udtryksformer.

Du kan bruge forløbene direkte i din egen undervisning, eller du kan lade dig inspirere og sammen med dine danskkollegaer udvikle nye forløb.

Kususindhold

  • Udfordringer og muligheder med de skærpede krav til arbejdet med multimodale udtryk
  • Eksempler på konkrete forløb med fx lydfortællinger, kortdoks, webdoks, vlogs og poesiplakater.
  • Forberedelse og deling af korte undervisningsforløb
  • Multimodale udtryksformer til prøven – eksempler på synopser.

Målgruppen er dansklærere fra 6.-10. klasse i alle skoleformer.

Kontakt mig for et konkret tilbud til din skole eller kommune.

Tidligere kursister siger:

 Mange forskellige genrer blev berørt. Jeg kan bruge de fleste input til konkrete tiltag i min undervisning efterfølgende. Jeg føler mig bedre klædt på til tekstopgivelser og fordybelsesområder ved de kommende prøver.

- Rigtig god gennemgang af stoffet - konkret viden og værktøjer!

Skrivekompetence - Den røde tråd

En fælles indsats for arbejdet med at udvikle elevernes skrivekompetence

Kursusforløbet retter sig mod alle skolens dansklærere og tager fat på:
  • den røde tråd i skrivearbejdet
  • skrivekompetence, skriveproces
  • skriveordre, responsarbejde, genreoverblik og modeltekster
  • forskellige skrivekontekster
  • arbejdet med søgning og anvendelse af kilder i skriveprocessen
  • ideer til forskellige kortere skriveforløb.
Forløbet kan tilrettelægges ud fra lokale ønsker og behov. Det strækker sig over 4-8 timer - fordelt på to-tre kursusgange.

Mellemtrinnet skriver - i alle genrer

Dynamisk og nuanceret arbejde med tekstproduktion på mellemtrinnet

På mellemtrinnet skal eleverne tilegne sig gode skrivevaner og skriverutiner. Vi skal arbejde med skriveprocessens faser og have fokus på fremstillingsformer, skrivesituationer, hensigter, sprogarbejde, og gode modeltekster.

Den nye læseplan fokuserer på dynamiske skriveforløb med særlig opmærksomhed på situation, afsender, modtager, hensigt og respons i skriveprocessens forskellige faser.

På kurset arbejder vi med forløb, der tager fat på disse udfordringer.

Indhold:

  • Konkrete eksempler på forløb, hvor strategier i skriveprocessens faser er i spil
  • Ideer til hvordan arbejdet med tekster kvalificeres ved at arbejde med gode modeltekster
  • Responsværktøjer, der kan fungere konstruktivt i skriveforløbene
  • Informationskompetence – dvs. søgning og anvendelse af information og inspiration fra internettet.
  • Inspiration til arbejdet med layout.
Målgruppe: Dansklærere i 3.-7. klasse

Varighed: 6 timer eller eventuelt 2x3 timer.

Tidligere kursisters evaluering:
Jeg kunne godt lide, at der har været fokus på at få idéer til de konkrete faser i skriveprocessen - det har gjort det overskueligt. Det er dejligt at gå herfra med konkrete forslag til, hvor man kan forbedre sin undervisning.

Mange gode input om hvordan man kan få mere skriftlighed ind i sin undervisning.

KORTPROSA OG DRAMA - ny energi i danskundervisningen

To genrer med store muligheder i danskarbejdet

Litteraturarbejdet trænger af og til til et særligt boost. Vi kommer nemt til at anvende de samme tekster og de samme tilgange.

I den nyeste læseplan for dansk understreges tekstvalget således:

”Det gode valg af en æstetisk tekst er en tekst, der har kompleksitet, intensitet og ikke mindst er relevant for eleverne og deres liv."

Med nye vinkler på dramaarbejdet og processen fra manuskript til fremførelse og med skæve og udfordrende kortprosatekster kan du booste dit litteraturarbejde og skabe liv og bevægelse i danskundervisningen.

På kurset får du konkrete ideer til undervisningsforløb, danskaktiviteter og materialer med de to genrer.

De to udgivelser Sæt spor, Spot på kortprosa  og Sæt spor. Spot på drama  vil blive introduceret på kurset.

Varighed 3-4 timer

Målgruppe: dansklærere i 6.-10. klasse og andre interesserede.

GREB OM SKOLENS TEKSTER

– Spot på sikker kommunikation, grammatik, stavning og tegnsætning

Den seriøse mail, det gode brev, den sjove sms, den finurlige statusopdatering … Sproget anvendes forskelligt – og fortæller (næsten) alt om os. Når vi fx kludrer i nutids-r og ligge/lægge, forstyrrer det budskabet.

På dette kursus arbejdes med skriftsprogets mange dele med det formål, at deltagerne både individuelt og som team skal blive sikre og nuancerede i formuleringer og præcise og skarpe i grammatik, stavning og tegnsætning.

Indhold:

  • Udfordringer i den fælles skriftlige kommunikation
  • Spot på tegnsætning, syntaks, variation og sikkerhed
  • Typiske sprogusikkerheder – og hvordan de undgås
  • Korrektur på egne og andres tekster
  • Forskellige tekster, forskellige modtagere og forskelligt sprog.

Kurset varer fire-seks timer og er rettet mod alle skolens lærere og evt. andet personale. Det kan tilrettelægges over en eller flere gange og tilrettes efter jeres ønsker.

Vi veksler mellem korte oplæg, øvelser og konkret tekstproduktion. Humor og pudsige eksempler er en vigtig del af det fælles arbejde.

Kontakt mig for pris, datoer og program!

PRØVER I DANSK - FOR DEBUTANTER

Bliv klar til - og sikker på prøvekrav og udfordringer

Prøverne i dansk består af flere forskellige delprøver. Når man er ny lærer eller ikke har haft prøver i dansk tidligere, er det en stor opgave at få et godt overblik, så man kan vejlede sine elever og finde rundt i de forskellige regler og roller.
 
På dette kursus bliver deltagerne guidet rundt i både de formelle krav og de mange muligheder, der er med prøverne. 

Vi sætter spot på:

Prøvebekendtgørelse
Prøvevejledning
Prøvekrav
Eksempler på, hvordan eleverne forberedes til prøverne
Ideer til konkrete forløb
Vurderingskriterier
Lærerrollen
Samarbejdet med censor

Varighed:  6 timer.

Målgruppe: Nye dansklærere i udskolingen og dansklærere, der ikke har haft prøve før – eller for hvem det er længe siden.

STYRK FAGTEAMSAMARBEJDET I DANSK

En workshop rettet mod skoler, der vil give fagteamsamarbejdet i dansk et fagligt løft og et kvalificeret indhold.

Deltagerne får inspiration til indhold og struktur i samarbejdet og de får redskaber til at samarbejde og dele indhold.

Vi sætter fokus på muligheder og både fælles og individuelle gevinster. På kurset afprøves forskellige konkrete aktiviteter.

Se eventuelt dette blogindlæg: Når fagteamet i dansk fungerer

Varighed: 2-4 timer.

Målgruppe: Dansklærere på skoler eller i skolesamarbejder.

 

Birgitte Therkildsen,Mundtlig prøve i dansk,Danskkonsulent,Prøver i dansk,Danskfaglige forløb,danskfaglige tilgange,skriftlig prøve,skriftlighed,dansk i udskolingen,genrearbejde

Kontakt

Greb om Dansk
v/Birgitte Therkildsen

Tranevej 14
8600 Silkeborg
grebomdansk@gmail.com
Tlf.: (+45) 21421922

Aktuelt

NY PLAKAT - TIL DIN KLASSES TEKSTOVERBLIK
02. maj 2023

FÅ STYR PÅ ÅRETS TEKSTER I DANSK
- SAMMEN MED DINE ELEVER


VORES TEKSTER
anvendes til at note [ ... ]

Læs mere ...
Min Facebookside
Min Blog
Copyright © 2020 | Greb om Dansk
Alle rettigheder forbeholdes. Indhold må ikke kopieres uden tilladelse, men må citeres ved tydelig kildehenvisning. (Log ind)
  • Forside
  • Kurser
  • Undervisningsforløb
  • Udgivelser
  • Aktiviteter
  • Aktuelt om danskfaget
  • Om Greb om Dansk
Kontakt